Γκρελίνη: Tι είναι η ορμόνη της πείνας και πως να τη διαχειριστούμε;

Η γκρελίνη, γνωστή και ως ορμόνη της πείνας, είναι ένα πεπτίδιο που παράγεται στο γαστρεντερικό σωλήνα. Λειτουργεί σαν νευροπεπτίδιο αλλά παίζει και πολύ σημαντικό ρόλο στη ρύθμιση της κατανομής και το ρυθμό κατανάλωσης της ενέργειας στον οργανισμό.

Η ορμόνη γκρελίνη ενδιαφέρει πολύ τα άτομα που προσπαθούν να χάσουν κάποια κιλά. Δίνει το σήμα στον εγκέφαλο να νιώσουμε το αίσθημα της πείνας και αυτό γιατί όταν έχει αδειάσει το στομάχι μας, η γκρελίνη αυξάνεται και με την κυκλοφορία φτάνει στον εγκέφαλο. Αντίθετα, η πληρότητα στο στομάχι μας έχει τα αντίθετα και επιθυμητά αποτελέσματα.

Όλα στον οργανισμό μας ακολουθούν μία σειρά. Και τι θα πει αυτό;

Υπάρχει ακόμα μία ορμόνη, η λεπτίνη, που κάνει ακριβώς την αντίθετη δουλειά από ότι η ορμόνη γκρελίνη. Δηλαδή, μόλις αυξηθεί , ο εγκέφαλος δίνει την εντολή του κορεσμού. Αυτές οι δύο μεταξύ τους, καταλαβαίνετε πως ανταγωνίζονται. Έτσι , μπορούμε να κατανοήσουμε γιατί με τις πολύ υποθερμιδικές δίαιτες δυσκολευόμαστε να φτάσουμε στο στόχο μας, γιατί ακριβώς το στομάχι μας είναι άδειο και έτσι εκκρίνεται η γκρελίνη.  Αυτό γίνεται από την πρώτη κιόλας μέρα μιας δίαιτας. Για αυτό και σήμερα, προσπαθούμε να διατηρούμε μέσω της δίαιτας χαμηλά επίπεδα της γκρελίνης και υψηλά της λεπτίνης.

Πάμε να δούμε τώρα κάτι τρομερά ενδιαφέρον. Το ξέρατε πως ο τρόπος που θα δράσει η γκρελίνη έχει να κάνει με την ευχαρίστηση; Και τι εννοούμε με αυτό. Η πείνα υποχωρεί επειδή ο εγκέφαλος συνδέει το φαγητό με την ευχαρίστηση. Δηλαδή,  όταν καταναλώσουμε ένα γεύμα που δε μας αρέσει , η γκρελίνη δε μειώνεται γιατί πολύ απλά δεν ευχαριστηθήκαμε το φαγητό μας. Άρα καταλήγουμε πως η ορμόνη κάνει την πείνα να υποχωρεί, όχι γιατί γέμισε το στομάχι, αλλά γιατί απολαύσαμε το φαγητό. Θα λέγαμε πως ο εγκέφαλος όταν αισθανθεί πως ανταμείβεται με το φαγητό, εκκρίνει μικρή ποσότητα της ορμόνης.

Σύμφωνα με αυτά, κάποιοι θεωρούν πως όταν είσαι ευχαριστημένος με τη ζωή σου , μπορείς εύκολα να ακολουθήσεις πρόγραμμα διατροφής γιατί η ορμόνη γκρελίνη σου λειτουργεί σωστά.

Πώς να διαχειριστούμε όμως την ορμόνη γκρελίνη;

Η ορμόνη αυτή, δεν μπορεί να ελεγχθεί με φάρμακα ή διατροφικά συμπληρώματα. Υπάρχουν κάποια πράγματα ωστόσο, που μπορεί να βοηθήσουν την κατάσταση, όπως είναι ο καλός ύπνος και η ευχαρίστηση στο να κάνεις διατροφή.

 

Χριστιάνα Αμπατζή , Διατροφολόγος – Διαιτολόγος , Λέσβος

https://www.fmh.gr/

Κοινοποίηση
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter